Selasa, 16 Mei 2023

::.Kukuh pada akar, bukan pada ranting.::

 Uish, lama noh aku tak up entry. Yala bizi skit, kerja kan, bukan ngulor.


Alhamdulillah, semuanya baik2 dan sihat belaka. Musim2 panas ni pakat jaga la kesihatan. Entry kali ni bukan la nak mengumpat ka apa, saja nak membebel.


Sebenarnya pokok ni kukuh disebabkan apa? Tanah? akar? dahan? ranting? batang pokok? Jika fizikal pokok yang kita tengok, maka tanah la penyebabnya, kalau kita lihat biologi pokok, maka akar la penguat dia

Semakin dalam dan lebar akar, semakin kukuh pokok (fuh hebat gak hipotesis aku ni, haha). Bila kukuhnya sebatang pokok, maka ada yang mendapat nikmat dan hasilnya. Antaranya, haiwan dapat makan buahan dari pokok, manusia dapat berteduh bawah rimbunan pokok, kurang terjadinya bencana alam macam banjir lumpu/kilat, tanah runtuh. Semua dapat manfaat.

Kita tengok dalam hutan, banyak pokok yang tinggi2, macam mana depa dapat nutrisi? semuanya dari akar. Yang tinggi akan jadi panyungan untuk yang rendah2, termasuklah binatang dan dan manusia (termasuklah mansia berperangai binatang).

Jadinya, apa relate yang aku membebel pasal pokok ni? sebenarnya saja nak membebel pasal kehidupan kekeluargaan kita. Keluarga dapat di relate dalam sebatang pokok. Akar tu simbolik kepada ilmu, tebal batang pokok menjadi kuatnya dan kukuhnya sebuah keluarga dan rimbunan dahannya dapat dikaitkan dengan payungan kasih sayang sebuah keluarga.

Jadinya, pokok ni nak relate keluarga ka nak relate mak bapak? Kita relate dengan dua2, dua2 tu ada kaitan. Pokok besar, tinggi, kuat, dapat payung pokok2 kecik kat bawah. Begitulah mak ayah kita, depa kuat dgn ilmu, pengalaman, jadinya ilmu jadi tunjagan akar pokok. Pengalaman, menjadi teras batang pokok, dan barulah datangnya dahan yang merimbun lebat. Menjadi teduhan untuk keluarganya dan dapat memayungi orang sekeliling. Dan bonus utk keluarganya dan orang sekeliling, dapat nikmati hasilnya dari pohon yang besar, buah yang ranum.

Namun harus ingat, tingginya pokok jangan bermegah. Saat dia jatuh akan menimpa yang bawahan. Berdirilah setinggi gunung, namun jangan lupa pada tanah yang dipijak. Dalam berkeluarga, yang perlu capai tertinggi adalah matlamat ALLAH SWT. Semakin rapat dengan Allah, semakin harmoni keluarga. Pohon besar yang tinggi, dapat harmonikan kehidupan di bawah rimbunan dahannya.


Simbolik Hubungan Suami Isteri




Dalam memburu nikmat dunia, jangan dilupakan jalan ke akhirat.
Ingat, yang beri nikmat bukannya kita yang berjasad, tapi Dia yang Maha Melihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan