Selasa, 19 Jun 2018

.::Kembaraku Di Bumi Sabah::. (part 1)

Bismillah...

Bermula kisahnya pada bulan Januari 2018. waktu tu aku dan 2 orang kawan aku tengah lepak kat kedai makan. Dan semuanya tengah berserabut. Sorang pasal keja, sorang pasal awek, dan lg sorang pasal hal rumahtangga. Dok dalam serabut tu timbul satu idea nak travel.

Mula sorang ni bagi idea ke Maldives. Gila bapak punya jauh, mana nak cekau duit. Lagi sorang bagi cadangan untuk ke Bangkok, tapi memandangkan ptptn semua sangkut. Jadinya Pilihan no 1 dan 2 terbatal secara mutlaknya.. hahahaha.. amacam ayat aku best dak? haha

Jadi setelah musyawarah diadakan berpuluh kali, maka terpilihlah Sabah sebagai destinasi kami bertiga.

Kat belakang tu Gunung Kinabalu tau, bukan gunung Jerai.

Dah setel destinasi, siap prepare nak book hotel, keta dan tiket kapal terbang la pulak. Takkan nak berenang plak ke sana, apa ingat aku ni dugong?


ada sebut nama aku ka tadi??



So kat sini aku ceritakan la kemana aku pegi. Berapa bajet hangus berserta hantaran yang dibawa pulang. Malangnya awek2 ja x dapat dibawa pulang sebab awek2 sumandak semua comey2. Tak tau nak pilih mana 1 hahaha.
    Maka dipilih tarikh 7hb Mei sampai 13hb Mei. So seminggu la kami bertapak di sana. Cuma tarikh tak syok sebab kena time PRU14. So jangan tanya kami mengundi mana sebab time tu semua kami ni jadi warganegara asing jap.

Tiket kapal terbang, aku suggestkan pilih dari awal. Lagi awal lagi murah dapat harga. So pilihan yang sesuai aku dapat dengan penerbangan...

Penerbangan tanpa rasa pening... hahahaha..

Mengenai hotel dan kereta sewa boleh tengok kat banyak page atau apps yang ada macam pagoda, papedom. Silap plak, Agoda, Trivago, Agogo, Letsgo. Haish cari sendiri la. Tengok dan bandingkan harga kami.

nah, semua orang nak bagi, hambik..

Untuk burjet kami ni bajet seorang dalam RM500 untuk keta, hotel. Tu untuk SEMINGGU. so aku listkan ye, takkan nak lukis, kang aku lukis jadi cencurut plak...



  1. Hotel (Kota Kinabalu):  Halo Hostel (sesuai untuk backpack)

Halo Hostel: Semalam harga untuk 3 pax RM98 untuk 3 hari. Better book awal


2. Hotel Di Kundansang: 
     Untuk hotel di Kundasang kami bermalam di J Residen Hotel. Sori gambaq tak sempat tangkap. Maklumla busy. J Residen Hotel yang membelakangkan Gunung Kinabalu, tetapi view hutan dia cukup menenangkan. Harga dia untuk 4 malam RM115. Disarankan bawak DVD sendiri ye. Tv x dak channel

3. Kereta Sewa:
Kereta sewa korang boleh cari di FB. Banyak agen2 sah kereta sewa. Tapi aku suggest kat 1 agen ni. Servis terbaik dan dia akan hantar kereta sampai depan hotel korang. Amacam, servis terbaikkan?. dan tiada hidden charges dikenakan. Tapi kalau lewat pulangkan keta kena caj la. Jangan bengap sangat ye. Tapi no dia aku dah hilang. Agensi kereta sewa tu boleh dapat di dalam FB Sewa Kereta Murah KK

Total 3 benda ni dah cecah RM3++. Tak termasuk tiket kapal terbang. Termasuk tiket kapal terbang dalam RM4++. Dan bajet sekali dengan duit minyak dalam RM500. So target achive. Nak travel RM500.


So setel bahagian untuk Basic ni. Benda ni aku rasa korang kena buat awal dan cepat. Kalau lambat takut penuh dan harga akan melambung tinggi.

- setel part 1, aku akan continue part 2 untuk tempat2 yang aku dah pegi. dah nak solat maghrib.

*Jauh berjalan luas pengalaman.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan