Isnin, 18 Jun 2018

Dari mana kita? Di mana kita? Kemana kita?

" Dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, "Bukankah Aku Tuhan kamu?", mereka semua menjawab, "(Benar Engkau Tuhan kami)", kami menjadi saksi".


 - Surah Al A'raf:172-




Sudah kemana hilang janji dan sumpah setiamu? Hanya bersaksi untuk menjadi hamba yang setia kepadaNya walau indah dunia menggodamu?

Kini yang tinggal hanya pada dirimu adalah kata-kata yang bersalut lumpur dosa. Adakah kita akan kembali berpaksi pada jalan yang satu, Kalimah syahadah? Tepuk dada tanya iman tanya diri.

Sesungguhnya tergantung langit tanpa paksi, terhampar bumi tanpa pasak, berputar bintang pada orbitnya, namun semuanya berada pada kedudukan asalnya. Hanya satu seruanNya semua mampu kucar kacir. Adakah kita masih tak mampu berfikir? Namun disini bukan tempat kita. Disini hanyalah hentian Rawat dan Ibadat bagi kita. Namun rehatnya adalah di akhirat kelak. Hanya 1 seruanNya, semuanya mampu kucar kacir dan tunduk menyerah padaNya.

"Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian" 

Itulah aturan hidup manusia dan janjiNya. Kita akan dihimpun dan dihitung untuk ke dua destinasi kekal, syurga dan neraka. Sudah lupakah JANJI kita di bumi ini? Sewaktu alam ROH? alam RAHIM? hanya hidup diutuskan untuk sembah dan mengabdikan diri kepadaNya.

Ternyata kita diberikan peluang tiap hari. Lima kali sehari untuk sujud dan sembah kepadaNya sambil kita memujiNya.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar, Segala puji adalah untukNya.

jadi fikirkan sejenak..

DARI mana kita? DI mana kita? KE mana kita?

.::Penciptaan Manusia adalah ciptaan terbaik dariNya::.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan